Om Denja

I 1916 grunnla Hr. Marcussen Laurvig Sæbefabrikk.  Mye har skjedd siden oppstarten av en såpefabrikk.

Denja er i dag en av Norges største og mest kjente merkevarer innen påleggs-, potet- og tilbehørssalater. Sortimentet strekker seg fra tradisjonelle potetsalater, via smaksrike påleggssalater til sunne og næringsrike tilbehørssalater. Målet er å kunne tilby salater til de fleste anledninger, enten det er grilling på terrassen, helgefrokosten, spekematbordet eller den sunne hverdagsmiddagen. Hver dag lager vi produkter som skal være enkelt, smaksrikt og ukomplisert tilbehør til måltidet eller brødskiven, laget av produktutviklere og ansatte som brenner for det de gjør.
Alle gode salater starter med gode råvarer, men det er bare utgangspunktet for å skape noe godt. Vi vet at en potet eller en reke alene ikke gjør en god salat. Det handler om å ta det gode med enda mer godt. Blande, kombinere og smake seg frem til salater som er så gode at du får vann i munnen og sier; «Den, ja – DEN har jeg lyst på!»

I 1920 beslutter Marcussen å legge om til matvareproduksjon, og i 1952 så de første salatene dagens lys. Året etter ble Den-Ja lansert som eget merke på det norske markedet.

Rieber & Søn ASA overtok Denja i 1985, som inntil da hadde vært i Larvik-familien Marcussen sitt eie. Etter 28 år under Rieber & Søns vinger ble Denja en del av Orkla i 2013, etter at Orkla kjøpte førstnevnte. Denja er leverandør til de fleste norske matvarekjedene og har 1. eller 2 posisjon innenfor de ulike varegruppene. Vi er også en betydelig leverandør til storhusholdningsmarkedet. Fortsatt produseres salatene våre i fabrikken i Larvik.

Historien- steg for steg

1916 Laurvig Sæbefabrikk etableres
1920 Matvareproduksjon igangsettes
1952 De første salatene ser dagens lys
1953 Den-Ja lanseres som eget brand
1985 Rieber & Søn ASA overtar eierskapet
1990 Vossafår innlemmes i bedriften
1991–1997 En periode med flere oppkjøp av aktører innenfor salat i Sverige og Danmark. Siste oppkjøp skjedde i 2005, hvor Rieber & Søn overtok de to danske bedriftene K-Salat og Bähncke.
2006 Denja er markedsleder i fårepølsesegmentet med Vossafår.
2007 Denja er markedsleder på det norske markedet innen majonesbasert salat
2013 Orkla kjøper Rieber & Søn ASA, og overtar dermed eierskapet for Denja
2015 Denja relanseres i ny emballasje